Tuesday, February 16, 2016

MAKLUMAT ORGANISASI

LATAR BELAKANG 


LATAR BELAKANG HOSPITAL RAJA PEMAISURI BAINUN.



Sejarah Hospital Raja Pemaisuri Bainun bermula pada tahun 1891 sebagai Hospital Daerah dengan dikenali sebagai hospital Ipoh dengan kapasiti sebanyak 50 buah katil sahaja. Kemudian, Hospital ini dinaiktarafkan sebagai Hospital Negeri Pada tahun 1942. Bangunan utama 8 tingkat siap dibina pada tahun 1980.Pembangunan lain termasuk kompleks Klinik Pakar (tahun1992) dan Kompleks Rawatan Harian (tahun2005). Pada khamis, 12 Jun 2008, nama hospital telah ditukar daripada Hospital Ipoh kepada Hospital Raja Pemaisuri Bainun.

Terkini hospital ini merupakan hospital Kementerian Kesihatan Malaysia yang ketiga terbesar selepas Hospital Kuala Lumpur dan Hospital Pulau Pinang dengan kepasiti 990 buah katil, 16 dewan bedah,16 katil unit rawatan rapi dewasa, 8 katil unit rawatan jantung, 17 katil unit rawatan rapi kanak-kanak(PICU) dan 20 katil unit rawatan neonatal.

BANGUNAN HOSPITAL LAMA
BANGUNAN HOSPITAL BARU.


Hospital ini menyediakan perkhidmatan kepakaran dalam semua bidang kepakaran asas dan juga sub kepakaran seperti nefrologi, perubatan respiratori, hematologi, bedah neuro, pembedahan plastik, dan pediatrik surgeri. Perkhidmatan pengimejan dilengkapkan dengan peralatan MRI CT scan dan mesin mammography.

Hospital Raja Permaisuri Bainun ini juga berfungsi sebagai hospital latihan untuk penuntut perubatan, pelatih jururawat dan anggota kesihatan bersekutu dari institut pengajian tinggi awam dan swasta. Hospital ini juga merupakan hospital latihan untuk doktor siswazah.



Bagi aspek pencapaian kualiti, Hospital ini telah menerima anugerah sijil MS ISO 9001 pada tahun 2005 dan sijil akreditasi hospital pada tahun 2006. Hospital ini juga telah diberi status hospital rakan bayi sejak tahun 1996.



                                                    


LATAR BELAKANG UNIT IT


Unit Teknologi Maklumat (ICT) adalah salah satu dari unit di bawah Pejabat Pengurusan Hospital Raja Permaisuri Bainun yang berada di aras 3 Kompleks Rawatan Harian HRPB. Unit ini telah ditubuhkan pada awal tahun 2004 dengan pengisian perjawatan Penolong Pegawai Sistem Maklumat dan Juruteknik Komputer.


ICT ditubuhkan adalah bertujuan untuk meningkatkan tahap kecekapan perlaksanaan program ICT melalui selenggaraan sistem aplikasi, peralatan komputer, perkhidmatan nasihat rundingcara  perolehan produk ICT dan aktiviti-aktiviti celik komputer di kalangan warga hospital.


                                      CARTA ORGANISASI     



VISI
Pusat Kecermerlangan Perubatan

MISI
Melahirkan individu, keluarga dan masyarakat yang sihat melalui sistem kesihatan yang adil dan saksama, cekap dan mampu disedia dan diperolehi, berteknologi sesuai dan serasi pelanggan.  Hospital ini akan mengutamakan kualiti, inovasi, promosi kesihatan, hormat kepada kemuliaan insan serta menggalakkan tanggungjawab individu dan penyertaan masyarakat ke arah peningkatan mutu kehidupan.


OBJEKTIF

Memberikan perkhidmatan diagnostik, rawatan, rehabilitasi dan pendidikan kesihatan yang berkualiti dan berkesan.Pesakit yang memerlukan rawatan yang tidak didapati di sini akan dirujuk ke hospital yang mempunyai rawatan tersebut.Semua pesakit akan dirawat dengan kemesraan, keikhlasan, dan penghormatan.Maruah pesakit sentiasa dijagai.  Semua maklumat  pesakit akan dirahsiakan dan akan dikemukakan kepada pihak tertentu dengan keizinan pesakit atau mengikut kehendak undang-undang.Pesakit akan diberi penerangan berkenaan perawatan dan prosedur yang dicadangkan atau alternatifnya serta risiko yang terlibat. 

 LOGO





No comments:

Post a Comment